Demi 6 ekor kambing,Selou rela pulang-pergi dari Raya ke Dabo

Singkep155 Views
banner 468x60

Selingga.com (02/03) Dabo.Apek Selou (65 th) memang lah bertempat tinggal di Raya,Kecamatan Singkep Barat.Namun laki-laki tua yang masih kelihatan energik ini,mempunyai kambing yang dipelihara nya di Dabo Lama,Kecamatan Singkep.Sehingga ayah dari 3 orang putra-putri ini pun rela setiap 2-3 hari sekali turun ke Dabo untuk memberi makan kambing-kambing nya.
” Anak saya tiga.Satu anak tiri,2 anak kontan.Dua orang lah nikah,yang satu laki-laki belum.Kambing saya ada 6 ekor,peliharanya di Dabo Lama.Saya tinggal nya di Raya.Berulang lah saya 2-3 hari ke Dabo,untuk ngasi makan.”Kata Selou kepada Selingga.com sambil mengambil daun nangka di Bukit Kapitan pada Rabu (01/03) tadi.

Selou (65 th) mencari daun untuk makanan kambingnya
Selou (65 th) mencari daun untuk makanan kambingnya

Selou pun menyadari dengan adanya peraturan yang melarang bagi hewan ternak untuk berkeliaran di jalan,diri nya pun harus mencari daun-daun untuk makanan ternak nya.
” Dulu boleh lepas,sekarang tidak boleh pulak.Jadi sekarang kena carilah makanan nya.Apa lagi kambing dirumah sudah ada 6 ekor.Tapi kambing tidak kuat makan nya.Satu ikat ni,tahan sampai besok pagi.Makan nya daun nangka,pisang,umbung-umbung,ati-ati.Ngambil nya dimana-mana tempat lah.Kalau lembu kuat,siang-malam makan nya.”Papar Selou.
Terkadang Selou pun rela membersihkan pohon-pohon warga yang ada,dengan imbalan daun nya buat diambil untuk kambing-kambing nya.
Selou (65 th) mencari daun untuk makanan kambingnya
Selou (65 th) mencari daun untuk makanan kambingnya

” Kadang-kadang ngambil juga daun-daun disekitar Raya.Kadang-kadang juga orang minta tolong untuk bersihkan pokok.Ya daun nya saya ambil bawa pulang untuk makanan kambing.Tak bayar.”Tambah Selou sambil memasukkan daun-daun nangka ke karung yang sudah disiapkan nya.(Im).

banner 325x300
Baca juga :   Kades Batu Kacang,bantah pembangunan bermasalah ..!!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *